Zjava 10

Na początku lutego w Warszawie odbyła się kolejna edycja lokalnego konwentu Zjava, organizowanego przez Stowarzyszenia Miłośników Fantastyki Avangarda. Odwiedziłem ten konwent w sobotę, żeby zapoznać się z nowościami i prototypami, jakie można było przetestować na miejscu w rozległym Games Roomie.

Cały konwent jest oczywiście trzydniowy i nastawiony bardziej na fantastykę oraz RPG - jest dużo sesji, larpów, paneli oraz konkursów z tym związanych. Jednak jeśli ktoś jest zainteresowany jedynie planszówkami, uważam, że warto się tam pojawić - na przykład w tym roku było całkiem sporo paneli typowo planszówkowych (w tym dwie prezentacje zapowiedzi i nowości z wydawnictw FoxGames oraz Hexy), no i nie ma problemu z zagraniem w coś nowego.

Wprowadź Prawdziwy Socjalizm

Wprowadź Prawdziwy Socjalizm

Games Room przywitał mnie stoiskiem przypominającym czasy minione, razem z zapasami octu i papieru toaletowego. Na tym stoisku twórcy gry promowali wydaną własnym kosztem Wprowadź Prawdziwy Socjalizm, czyli małą grę karcianą w socjalistycznych klimatach. Jako przedstawiciele jednej z trzech frakcji mamy tu za zadanie wygenerować jak najwięcej długu państwowego, a w tym celu posłużą nam talie kart - zarówno pomagających nam generować dług, jak i takich przeszkadzających innym graczom. Wszystko w klimatycznej, chociaż prostej oprawie graficznej.

Wprowadź Prawdziwy Socjalizm - rozgrywka

Rozgrywka jest szybka - każdy z graczy wykłada jedynie pięć z ośmiu dobranych na daną rundę kart, po czym podliczamy wygenerowany dług. Wygrywa ten, kto pierwszy wygra dwie rundy, tak więc jest też doskonała okazja i powód do negatywnej interakcji, której tutaj nie brakuje. Pomaga w tym też to, że zazwyczaj mamy o wiele więcej takich przeszkadzających, a frakcje nie są symetryczne.

Plażing

Plażing

Plażing - rozgrywka

Kolejną przetestowaną przeze mnie grą był Plażing, który zawitał już w zeszłym roku na różne polskie konwenty, odbywając swoiste tournee testowo-marketingowe przed tegorocznym crowdfundingiem, który planowany jest na lato 2019. O ile do tej pory nie byłem specjalnie fanem crowdfundingu, to ta gra może mnie do niego przekonać, bo chętnie kupiłbym Plażing nawet w jego aktualnej, prototypowej wersji.

Plażing - rozgrywka

Miałem przyjemność rozegrać jedną partię w cztery osoby i muszę przyznać, że jestem naprawdę miło zaskoczony. Nawet w swoim nadal nieco prototypowym stanie, gra opływa klimatem typowej polskiej plaży, a przy okazji mimo dość prostych zasad jest tam jednak nad czym pomyśleć - wykładanie tetrisowych klocków i domykanie nimi przestrzeni nie jest wcale takie łatwe, kiedy trzeba uważać na 3 inne osoby, które próbują zawłaszczyć dany kawałek plaży.

Plażing - zakończona partia

Trzeba także starać się zbierać zasoby rozłożone na planszy, bo to one właśnie przynoszą największe ilości punktów na koniec rozgrywki. Trochę problemów sprawiał nam sam początek rozgrywki - trudno jest znaleźć dobry początkowy ruch - ale dość szybko załapaliśmy, jak najlepiej stawiać nasze parawany.

Wielka Pętla

Wielka Pętla

Wielka Pętla - zawartość pudełka

Sporo czasu spędziłem także na stoisku FoxGames, gdzie udało mi się zagrać w angielskie wersje dwóch z zapowiedzianych przez nich na Zjavowym panelu gier.

Zacznę od Wielkiej Pętli, czyli taktycznej gry wyścigowej. Bierzemy w niej udział w historycznym Tour de France, mając do dyspozycji dwóch kolarzy oraz dwa zestawy kart wskazujących, o ile pól pojedziemy do przodu. Wybieramy po jednej, przesuwamy figurki kolarzy zgodnie z wartościami, odrzucamy wykorzystane karty… i to właściwie tyle podstawowej mechaniki.

Wielka Pętla - plansza

Jest jeszcze też kilka dodatkowych zasad - trzeba brać pod uwagę, że pierwszy kolarz wkłada do swojej talii dodatkowe karty zmęczenia (warte zaledwie 2 pola), kolarze za nim mogą jeszcze podjechać kawałek korzystając z jego cienia aerodynamicznego, a na samym torze możemy napotkać dwa typy pól specjalnych modyfikujących wartości kart, czyli podjazdy i zjazdy.

Gra jest naprawdę emocjonująca, a przy tym doskonale wykonana - małe figurki kart, tor składany z elementów (razem z kartami pokazującymi przykładowe ustawienia), ładna i prosta oprawa graficzna kart i plansz graczy… Tych elementów nie jest wiele, ale wszystko składa się na świetny klimat i doskonałą zabawę, nawet dla tych, którzy nie są fanami kolarstwa w ogóle (czyli na przykład dla mnie).

Wielka Pętla - figurki kolarzy

Warto też dodać, że designer tej gry jest całkiem aktywny na Board Game Geeku i można stamtąd pobrać przygotowane przez niego dodatkowe materiały, jak na przykład tryb Grand Tour, czyli zasady dla rozgrywania dłuższego wyścigu złożonego z wielu etapów, czy też tryb dla jednego gracza. Są też oficjalnie wydane dodatki, na których wydanie przez FoxGames mamy sporą szansę - Peleton (rozszerzający grę do 6 graczy oraz dodający nowe płytki toru z nowymi specjalnymi typami) oraz Meteo, który dodaje efekty pogodowe, rozszerzając planszę o tekturowe grafiki przedstawiające tła z danymi warunkami, co jeszcze bardziej dodaje klimatu.

Pozostałe zapowiedzi FoxGames

Klub Detektywów

Kolejną z testowanych przeze mnie zapowiedzi był Klub Detektywów. To typowa gra imprezowa w stylu Dixita, połączona z mechaniką ukrytych tożsamości i opakowana w naprawdę przepiękną szatę graficzną. Narrator wymyśla hasło i zapisuje je w małych notesikach, pamiętając żeby pominąć jeden z nich. Każdy gracz dostaje notes i próbuje dopasować do hasła swoje karty oraz wymyślić jak najbardziej przekonujące uzasadnienie wybranych kart. Agent ma trochę bardziej pod górkę, bo w jego notesiku hasła zwyczajnie nie ma, musi więc dopasować się też do tego, co wyłożą pozostali gracze, a i na wymyślenie uzasadnienia ma o wiele mniej czasu. Nie było to wcale złe, natomiast nie było też aż tak dobre, żeby przekonać mnie do Dixita i różnych jego odmian. Nie wątpię jednak, że dla fanów takiego typu gier będzie to całkiem ciekawa pozycja.

Niestety nie miałem czasu zapoznać się z pozostałymi zapowiedziami FoxGames, chociaż także brzmiały interesująco - mam tu na myśli Reef oraz Żelazną Kurtynę. Reef może być fajną alternatywą dla Sagrady czy Azula, więc warto się nim zainteresować, natomiast Żelazna Kurtyna to szybka karcianka dla dwóch graczy, gdzie decydujemy o losach świata.

Ciekawą pozycją może być też Iluzja, gdzie zgadujemy, ile procent powierzchni wykładanej przez nas karty to dany kolor - czyli kolejna lekka, abstrakcyjna gra, całkiem dobrze spisująca się jako przerywnik czy prosta imprezówka. Niemieccy designerzy uwielbiają tworzyć takie abstrakcyjne gry, jednak muszę przyznać, że sam opis niespecjalnie mnie przekonał, a nie miałem akurat okazji spróbować rozgrywki.

Pozostałe prototypy

Games Room

Morderstwo w Ithan

Na stolikach w Games Roomie było też sporo mniej lub bardziej zaawansowanych prototypów gier, z których znalazłem czas na zagranie w dwie.

Pierwsza z nich to Morderstwo w Ithan, czyli dwuosobowa gra karciana, gdzie jeden z graczy wciela się w mordercę, a drugi w detektywa. Celem jest odkrycie tożsamości przeciwnika, możemy więc mordować/przepytywać postacie oraz przemieszać się przesuwając całe linie lub kolumny. Było to całkiem poprawne, ale czegoś mi tu brakowało. Zagrałem dwie partie - jedną jako morderca, drugą jako detektyw - i w obu przypadkach nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że mimo wszystko jest tu zbyt dużo chaosu i zgadywania na ślepo.

Hałas w Starym Lesie

Drugi przetestowany przeze mnie prototyp to Hałas w Starym Lesie, gdzie wcielamy się w bohaterów broniących zamku oraz wiosek przed rozmaitymi potworami. Do walki posłuża nam armie rekrutowane z danych wiosek oraz wyrzucane przez martwe potwory przedmioty, a przeszkadzać nam będą losowane na początku każdej tury karty zdarzeń. Mechanicznie jest w porządku i nie miałem się za bardzo do czego przyczepić. Może tylko przydałoby się jakieś miejsce, żeby wymienić posiadane przedmioty na inne? Niektóre z nich były dość mało przydatne w trakcie rozgrywki.

Wszystko to podlane jest dość klimatycznym sosem, parodiującym popularne planszówki i światy fantasy, trochę w stylu Munchkinowym. Jeśli dorobiono by do tego jakąś adekwatną oprawę graficzną, to może wyjść z tego całkiem klimatyczna, fajna gra.